Archiwa i archiwiści w grach komputerowych

Stereotypów na temat archiwistów jest niemal tyle samo, co tych dotyczących bibliotekarzy. Łatka dziwaków i nudziarzy trzyma się tych zawodów od pokoleń i mimo usilnych starań osób w nich pracujących nie bardzo chce się odkleić. Nie zmienia to faktu, że stojące na straży wiedzy, kultury i prawa biblioteki oraz archiwa są doskonałym źródłem inspiracji dla twórców kultury. Dziś mamy dla Was krótki przegląd przegląd archiwów i archiwistów przedstawianych w grach komputerowych.

Archiwalne znajdźki i osiągnięcia

Zaczniemy od czegoś, co gracze kochają i nienawidzą jednocześnie. Steamowe osiągnięcia to świetna zabawa dla miłośników zagadek i wielogodzinnych poszukiwań ale też prawdziwe przekleństwo dla perfekcjonistów, którym nieodblokowanie jakiegoś achievmentu spędza sen z powiek. „Sniper Elite 3” przenosi nas do Afryki z czasów II wojny światowej gdzie wcielając się w strzelca wyborowego musimy wykonać osiem rozbudowanych misji kończących się eliminacją wskazanego celu. W trakcie kolejnych misji natknąć się możemy na karki z pamiętników wojennych. Odnalezienie ich wszystkich nie należy do najłatwiejszych, stąd też „Archiwista” jest jednym z rzadziej zdobywanych osiągnięć w grze. Jest o co walczyć 😉

Podobne osiągnięcie do odblokowania znajdziemy też w „Resistance 3”. Osadzona w świecie postapo strzelanka skupia się głównie na eliminowaniu zmutowanych Chimer, ale jest też coś dla miłośników spokojnych poszukiwań. W grze mamy do odnalezienia aż 42 różne dzienniki, rozmieszczone w kolejnych etapach gry. Po zdobyciu ich wszystkich będziemy mogli tytułować się „archiwistą”.

Z kolei przygody dzielnej pani archeolog od samego początku naszpikowane są znajdzkiami, jednak „Rise of Tomb Raider” to istna kopalnia tego typu elementów. W każdej z lokacji możemy się natknąć na kilkanaście lub kilkadziesiąt różnych dokumentów będących fragmentami dzienników różnych ludzi. Podobnie jak w przypadku innych znajdziek początkowo będziemy się wczytywać w zawarte w nich informacje, odkrywając w sobie ducha archiwisty. Z czasem jednak radość odkrywcy zastąpi zniecierpliwienie i chęć jak najszybszego zapełnienia kolekcji. Poszukiwania ułatwić nam mogą mapy archiwisty z oznaczonymi lokalizacjami dokumentów.

Fallout 3 i NARA

Przyszła pora na archiwum, które istnieje naprawdę. „Fallouta” chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Osadzona w świecie postapo seria RPG-ów cieszy się ogromną popularnością od momentu premiery jej pierwszej części w 1997 roku. Akcja gry toczy się ok. 2277 roku, dwieście lat po zakończeniu wojny atomowej między Chinami a USA. W „Falloucie 3” wcielamy się w Samotnego Wędrowca, mieszkańca Krypty 101, będącej schronem atomowym zbudowanym niedaleko Waszyngtonu. W trzeciej odsłonie serii nasz bohater wyruszy na poszukiwania swojego ojca, który opuścił schron w nieznanym celu. Przemierzając zrujnowany Waszyngton będziemy mieli także okazję odwiedzić zniszczoną siedzibę NARA, czyli National Archives and Records Administration.

                                                                             

Archiwa Narodowe USA to niezależna agencja rządowa sprawująca pieczę nad najważniejszymi dla historii kraju dokumentami. Dzięki prowadzonej przez NARA strategii otwartości wiele z tych dokumentów dostępnych jest już online i każdy użytkownik sieci może przyjrzeć się np. Deklaracji niepodległości Stanów Zjednoczonych.

Wojna nie oszczędziła siedziby NARA…

Co ciekawe, dzięki umieszczonym w głównym holu terminalu gracz może sprawdzić swoją wiedzę związaną z historią NARA i budynku, w jakim się znajduje. Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi na osiem pytań otrzymamy talon, który pozwoli nam na odebranie jednej z trzech nagród.

Dark Souls i Archiwa Książęce

Pierwszy „Dark Souls”, poza wyśrubowanym poziomem trudności, wsławił się także pieczołowicie zaprojektowanymi i przemyślanymi lokacjami, z których praktycznie każda w ten bądź inny sposób zapada w pamięć. Nie inaczej jest w przypadku Archiwów Książęcych. Na każdym rogu można napotkać regały obładowane potężnymi tomiszczami, na stołach można znaleźć różnorakie pergaminy, gdzieniegdzie po podłodze walają się porozrzucane karty ksiąg. Wszystko to sprawia, że klimat biblioteki wypełnionej zakazaną wiedzą wręcz wylewa się z ekranu. Dodatkowym atutem tego poziomu jest to, że nie jest nazbyt upierdliwy jak to w Soulsach często bywa (chociaż to, że przy pierwszym spotkaniu z Bossem w zasadzie obowiązkowo musisz umrzeć jest strasznym dick move ze strony FromSoftware).

Hidetaka Miyazaki, główny kreator sukcesu serii Dark Souls, przyznał w jednym z wywiadów, że inspiracje przy tworzeniu Archiwów Książęcych czerpał m.in. z Harry’ego Pottera. Można to zauważyć chociażby na przykładzie projektu obracających się schodów, który to pomysł został żywcem przeniesiony z serii o nastoletnim czarodzieju.

Archiwista w Diablo 3, czyli primaaprilisowy żart do Blizzarda

W 2009 roku na oficjalnej stronie Zamieci pojawiła się informacja, że jedną z nowych klas postaci wprowadzonych do trzeciej odsłony gry ma być Archiwista. Studio przygotowało grafiki i krótkie filmiki prezentujące kluczowe umiejętności, a także obszerny fragment zapisków Abd al-Hazir’a, w których czytamy, że „te dzielne dusze biorą się do walki, dzierżąc tomy i pióra do pisania, uzbrojeni nie w zaczarowane płyty lub ogniwa łańcuchów, lecz w wiedzę minionych pokoleń. Ci archiwiści walczą nie tylko dla naszej przyszłości, ale również dla naszej przeszłości”.

Oczywiście, prima aprilisowe żarty są specjalnością Blizzarda, więc niewielu z fanów „Diablo 3” wzięło doniesienia Zamieci na poważnie. Niemniej, wszyscy rozczarowani nieobecnością tej klasy w grze mogą dać upust swojej złości, mierząc się z Mrocznym Kustoszem, jednym z unikatowych bossów jakich można spotkać w grze w okolicy Archiwów Zoltuna Kulla.

Budujemy potęgę, czyli archiwa w grach strategicznych

Pierwsze archiwa powstawały już w starożytności, czego przykładem może być rzymskie Tabularium, w którym przechowywano najważniejsze dokumenty związane z administracją, wojskowością i życiem religijnym. Archiwum to mieściło się na Wzgórzu Kapitolińskim a po pożarze w 83 r. p. n. e. przeniesiono je na teren Forum Romanum, najstarszego placu miejskiego w Rzymie. Choć historia archiwów jest niemal tak samo długa jak historia dokumentu, to w grach strategicznych częściej pojawiają się biblioteki, odpowiadające za rozwój kultury i nauki w budowanym przez nas imperium. Jednym z wyjątków od tej reguły jest „Total War: Rome 2”.

Total War: Rome 2” to kolejna odsłona niezwykle popularnych gier strategicznych, w który gracze rozbudowują swoje imperia i toczą zaciekłe bitwy z innymi mocarstwami. Podobnie jak w większości innych gier strategicznych nastawionych na ekonomiczny rozwój, czynniki świadczące o rozkwicie stolicy lub jej degradacji można było zmieniać poprzez stawianie odpowiednich budynków. Kilka frakcji TW:R2 mogło zbudować na odpowiednim poziomie rozwoju miasta archiwum. W samym Rzymie budynek ten zwiększał przychód z nauki i przyśpieszał rozwój nowych technologii. Podobne korzyści dawały archiwa glinianych tablic, które mogliśmy zbudować m.in. Persji i Armenii. Archiwa związane były też z opracowywanymi przez poszczególne frakcje technologiami. Przykładowo, Nasamonowie mieli do dyspozycji archiwum ekonomiczne, obniżające korupcję i koszt działań wysłanników, dzięki czemu zwiększały się przychody z podatków.

I to już koniec naszego krótkiego zestawienia. A czy Wy spotkaliście w jakiejś grze archiwistę albo
przemierzaliście mroczne korytarze archiwów ?  Dajcie znać w komentarzach!

Źródła grafik i zdjęć:

The National Archives and Records Administration (NARA) w Wikipedii

NARA w Fallout 3

Wnętrze NARA w zbiorach Library of Congress

Archiwa Książęce w Dark Souls

Primaaprilisowy żart Blizzarda

 

Komentarze

WORDPRESS: 1
DISQUS: 0